22-03-2016 - Jana Bosse

Waar brengen families, groepen en stellen de wintersportvakantie door? Touroperator WinterTrex heeft het beter bekeken en uit rond 60.000 boekingsgegevens de top bestemmingen voor de drie groepen geanalyseerd. Het Zillertal in Oostenrijk evenals het Mauriennedal en de Belledonne in Frankrijk zijn de overduidelijke favorieten.

Stellen gaan het liefst naar Oostenrijk als het gaat om wintersport. © Goodluz – shutterstock.de

Met z’n tweeën naar het Zillertal

Het is een duidelijk resultaat: De meeste WinterTrex klanten brachten de skivakantie 2015/2016 in Oostenrijk of Frankrijk door. Met z’n tweeën reisden internationale wintersporters het liefst naar het Zillertal. Het “meest actieve dal ter wereld” heeft namelijk veel te bieden, zowel sportieve activiteiten alsook feestjes en wellness. En niet te vergeten het uitzicht op de bergen. Mayrhofen staat bekend om de bruisende feestjes, maar ook om zijn skigebied en is erg populair voor stellen. Stellen betekend in dit geval echter niet alleen liefdeskoppel. Ook vrijgezellen en vrienden die met z’n tweeën de vakantie doorbrengen zijn hierbij ingerekend. Mayrhofen wordt gevolgd door de buurplaats Hippach, het oord is door de Horbergbahn goed aangesloten aan het skigebied. Hier kan men rustig wonen maar is snel in het feestcentrum Mayrhofen. Ook Fügen was een geliefde bestemming. Met de Spieljoch voor de deur bereikt men het skigebied Hochzillertal-Hochfügen vrij snel. Vanuit Fügen kunnen koppels naar de Kristall- of Wedelhütte of in het wellnessgedeelte van het belevenis bad Zillertal ontspannen.

Families en groepen kiezen voor Frankrijk

Grotere groepen zoals families of vrienden boeken meestal de Franse skigebieden. De groepen zijn helemaal verkocht aan de gezellige chaletdorpen in Valmeinier in het Mauriennedal en Chamrousse in de sneeuwrijke Belledonne. De plaatsen zijn overzichtelijk en de accommodaties voordelig, maar het grootste voordeel is dat vele accommodaties dicht bij de piste liggen. Deze combinatie overtuigd veel gasten. In Valmeinier zijn de pistes niet alleen nabij de accommodatie, maar er is ook een groot aanbod aan pistes. Het skigebied Galibier Thabor biedt 150 pistekilometers in twee dalen tot aan Valloire. In Chamrousse zijn er 90 km pistes, ideaal voor gezinnen met kinderen, want een funslope en kinderland bieden veel afwisseling. Nog een aanrader: een uitstapje naar Grenoble.

Saint Sorlin is tevens in de top 3 van de meest geboekte bestemmingen. Het bergdorpje met zijn houten architectuur heeft een bijzondere charme en ligt bovendien aan een van de grootste skigebieden van Frankrijk: Les Sybelles met 310 pistekilometers. De skiregio is tevens bekroond met het “Famille plus” zegel, waardoor het extra aantrekkelijk is voor gezinnen.

Reisbestemming past bij het budget

Op vakantie wil men niet nadenken over elke euro die men besteedt, maar de keuze van bestemming is mede afhankelijk van het budget. Of men nou een 2-persoonskamer in een hotel in Oostenrijk boekt of een appartement op basis van logies in Frankrijk maakt veel uit qua prijs. Stellen zijn dan ook eerder bereid meer te betalen dan groepen. Gemiddeld besteden zij rond 510 euro per persoon per week inclusief skipas. Een groep in een appartement op basis van logies betaald veel minder: rond 410 euro* per persoon inclusief skipas. Families investeren rond 450 euro* per persoon, dus ook minder dan koppels.

Internationale vergelijking van het vakantiebudget

Boekingen van klanten uit Nederland wijken af van de rest van Europa. Nederlandse stellen gaan het liefst naar Valmeinier en Chamrousse, ook families en groepen prefereren de Franse Alpen met Chamrousse en Saint Sorlin als meest geboekte bestemmingen. Wat betreft het budget geven Nederlanders ongeveer evenveel uit als gasten uit andere landen. Stellen besteden rond 500 euro*, families 480 euro* en groepen 420 euro*.

* 1 week skivakantie incl. skipas

• dinsdag, 22. maart 2016

Uitstekende wintersporters zoals Franz Klammer, Hermann Maier of Toni Sailer hebben ...