Skiën aan het einde van het seizoen: 10 sneeuwzekere skigebieden in de Alpen

02-02-2015 - Jana Bosse

In de lente vinden skiërs voornamelijk in de gletsjergebieden hoger dan 3.000 m voldoende sneeuw en veel zon. WinterTrex presenteert 10 sneeuwzekere gebieden voor het einde van het seizoen.

1. Sölden – Gletsjergeluk in het Ötztal

De Oostenrijkse gletsjers zijn een eigen wereld. Tot in de zomer is wintersport hier mogelijk. Sölden biedt met de Rettenbach- en Tiefenbachgletscher zelfs twee sneeuwzekere gebieden op hoogtes tot 3.340 m. Op de top zijn er 10 liften met in totaal 34,5 km aan pistes, die verbonden zijn door een skischakel. Het skigebied Sölden heeft in totaal 145,5 pistekilometer.

2. Kitzsteinhorn – Top of Salzburg

Het eerste gletsjergebied van Oostenrijk en de enige gletsjer in het Salzburgerland, de Kitzsteinhorn, is een populaire en sneeuwzekere gigant bij Kaprun. Op een hoogte van meer dan 3.000 m staan u 41 km aan afdalingen en rond 10 km aan routes ter beschikking.

3. Hintertuxer Gletscher – 365 dagen skiën

De gletsjer aan het eind van het Tuxertal is het enige skigebied van Oostenrijk waar het hele jaar geskied kan worden. Op de top vindt u 22 pistekilometer op een hoogte tot 3.250 m, waarvan enkele pistes 365 dagen per jaar geopend zijn. Het Tiroolse skigebied is bijzonder populair door de in totaal fantastische 60 pistekilometers, 13 km aan skiroutes, gezellige terrasjes in de zon en meer.

4. Warth-Schröcken – Sneeuwzekerheid bij de Arlberg

De liftengemeenschap rondom Arlberg staat bekend als het sneeuwzekerste gebied van Europa. Ongeveer 11 meter verse sneeuw valt daar per jaar. Bijzonder populair is het skigebied door de Auenfeldjet, die Wart-Schröcken verbindt met Lech-Zürs, waardoor er een skiregio met in totaal 180 kilometer is ontstaan.

5. Damüls – Sneeuwrijk in Bregenzerwald

Geen gletsjer, maar toch hoort het gebied bij de top qua sneeuwzekerheid: nergens in Europa valt er statistiek gezien meer sneeuw dan hier: ongelooflijke 9,30 meter verse sneeuw per seizoen. In 2006 werd het plaatsje bekroond met de titel “sneeuwrijkste dorp ter wereld”. Het nabije skigebied Damüls-Mellau biedt dankzij de grote hoeveelheid sneeuw 75 km aan perfecte pistes en 17 km aan skiroutes.

6. Tignes –Sneeuwparel in de Espace Killy

De skigebieden Tignes en Val d’Isère vormen samen een van de grootste skiregio’s van Frankrijk: Espace Killy. In totaal 300 km aan afdalingen en 20 km aan skiroutes staan u ter beschikking. U kunt hier bijna 10 maanden per jaar skiën. Tignes ligt op een hoogte van 2.100 m is een hierdoor bijzonder sneeuwzeker. Bij de Grande Motte bereikt het skigebied haar hoogste punt: 3.456 m.

7. Saas-Fee –Sneeuwzekerheid op 3.600 m

De skigebieden in het Zwitserse Saastal bieden talrijke wintersportmogelijkheden. Voornamelijk het gletsjergebied Allain bij Saas-Fee geeft u het hele jaar door de beste condities met poedersneeuw. De liften in het skigebied brengen u op 3.600 m hoogte, hier kan tot in de zomer geskied worden.

8. Andermatt – Centrale Freeride-Spot in Zwitserland

Het gletsjergebied Gemsstock bij Andermatt (1.444 m) is met 31 pistekilometers niet reusachtig groot, maar wel een van de sneeuwzekerste gebieden in heel Zwitserland. De Gemsstock hoort bij de skiarena Andermatt-Sedrun in het Zwitserse kanton Uri. Op de gletsjer kunt u tot op 3.000 m hoogte genieten van heerlijke afdalingen en 6 km aan skiroutes. Dankzij de hoeveelheid sneeuw is Andermatt bijzonder populair onder freeriders.

9. Bansko – Gunstige sneeuwbestemming in Oost-Europa

In het Bulgaarse Bansko is er geen gletsjer aanwezig, maar de 75 pistekilometers gaan tot een hoogte van 2.560 m en staan bekend om hun sneeuwzekerheid. De skiarena Bansko hoort bij de modernste skicentra van Oost-Europa en beschikt over goede besneeuwingsinstallaties. Een aanrader is de dalafdaling, die met zijn lengte van 16 km tot de langste wereldwijd hoort. Tip: het skigebied is door Tripadvisor bekroond tot gunstigste skigebied van Europa.

10. Livigno – Sneeuwparadijs in Lombardije

Alleen al de ligging van Livigno op 1.816 m hoogte in het noordelijke gedeelte van Lombardije maakt het gebied sneeuwzeker. Het Italiaanse skidorpje ligt op een plateau tussen de skibergen Mottolino en Carosello 3000, waar u lange afdalingen met 115 pistekilometers aantreft. Tip: Livigno is een belastingvrij gebied, hierdoor kunt u hier uitgebreid winkelen.

TravelTrex GmbH Jana Bosse pers-nl@traveltrex.com Tel. 020 7139190 http://pers.wintertrex.nl/newsroom/

• maandag, 02. februari 2015