Sneeuwvoorspellingen – zo wordt het winterweer in de Alpen!

14-01-2016 - Jana Bosse

Elke wintersporter vraagt zich hetzelfde af: wanneer komt de sneeuw eraan en hoelang blijft de sneeuw? WinterTrex heeft aan de meteoroloog Alexander Orlik gevraagd hoe zich de sneeuw in de Europese gebergtes gaat ontwikkelen.

Sneeuwwanden zoals hier bij de Timmelsjoch Hochstraße zijn vrij zeldzaam. © Timmelsjoch/Pertl

Een van de meest belangrijke vragen elke winter is of er voldoende sneeuw gaat vallen. De Alpennatie Oostenrijk, maar ook Zwitserland, Frankrijk of Noord-Italië, waar zich de meeste skigebieden bevinden, zijn financieel afhankelijk van de sneeuw. Instituten zoals de “Zentralanstalt für Meteorologie und Geodynamik” (ZAMG, instituut voor meteorologie en geodynamica) in Wenen houden zich druk bezig met het voorspellen van de neerslag in de Alpen in de komende jaren.

Alexander Orlik, klimatoloog bij het ZAMG moet wintersporters allereerst teleurstellen. Want een exacte voorspelling voor de komende jaren is niet mogelijk: “Weersvoorspellingen zijn voor 3 à 4 dagen betrouwbaar. Enigszins betrouwbaar zijn trends, bijvoorbeeld zoals “bovengemiddeld warm/koud/droog/humide”. Deze zijn ook tot 2 weken mogelijk. “ Meer is helaas niet haalbaar. Te vorspellen of en ook wanneer het deze winter gaat sneeuwen is helaas onmogelijk.

Maar het ZAMG doet er alles aan om de uitkomsten van het “Europese Centrum voor middellange weervoorspellingen” voor de komende maanden en jaren uit te werken en toe te passen voor Oostenrijk. Dit is echter vrij onbetrouwbaar, aangezien de klimaatinvloeden van de Middellandse zee, de Atlantische oceaan, de Noordzee en het continentale Oosten over het complexe gebergte van de Alpen op elkaar treffen. De conclusie van Orlik: “De resultaten helpen niet bij het treffen van vakantiekeuzes.” Het staat echter vast dat er ook toekomstig winters met veel sneeuw zullen zijn. Echter zal er door de klimaatveranderingen een verschuiving plaatsvinden wanneer de sneeuw gaat vallen.

Op basis van de Oostenrijkse “Sachstandsbericht” 2014* neemt tot het jaar 2050 de duur van de sneeuwlaag op hoogtes tussen 1.000 en 2.000 m af. Er zal niet per se minder sneeuw vallen, maar de sneeuw gaat sneller smelten. De sneeuwvalgrens gaat waarschijnlijk rond 200 m naar boven verschuiven. Kunstmatige sneeuw is nu al erg belangrijk bij het prepareren van de pistes en zal in de middelhoge gebergtes toekomst nog belangrijker zijn.

alternatieve-voorspellingen“>Alternatieve voorspellingen

De meest betrouwbare methodes zijn natuurlijk de voorspellingen van de experts. Daarnaast zijn er ook alternatieve methodes om het weer te voorspellen. Een traditionele manier is de “honderdjarige kalender”. In de 17e eeuw besloot een abt in het klooster Langheim in Franken, het weer 7 jaar lang te bekijken, want hij was van mening dat het weer zich om de 7 jaar herhaalt. Deze kalender was zo populair dat die in heel Europa verspreid was. Deze vroege methode is volgens klimatoloog Orlik geen wetenschappelijke basis: “De honderdjarige kalender is gebaseerd op niets anders dan 7 jaar weersobservatie in een plaats in Duitsland. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat dit puur toevallige uitkomsten zijn.”

Niemand kan de sneeuw met 100% voorspellen. Alleen trends kunnen door middel van verschillende methodes worden voorspelt, de sneeuwhoogtes kunnen alleen op korte termijn worden ingeschat. Door de klimaatveranderingen gaat de sneeuwvalgrens veranderen, maar toch: ook al is er geen zekerheid wanneer het gaat sneeuwen en hoeveel er gaat vallen – de sneeuw zal ook de komende jaren winterport in de Alpen mogelijk maken.

*Bron: Österreichischer Sachstandsbericht Klimawandel 2014, band 2 hoofdstuk 2, bladzijde 415.

• donderdag, 14. januari 2016