Een nieuw mega-skigebied en veel hightech – nieuws in de winter 15/16

29-09-2015 - Jana Bosse

Wat kunnen wintersporters dit seizoen in de Alpen verwachten? Veel! Grote skiverbindingen ontstaan, moderne kabelbanen worden geïnstalleerd en feestjes worden gevierd. Voornamelijk het wintersportland Oostenrijk biedt veel. Het WinterTrex-update over de belangrijkste ontwikkelingen in de populairste skiregio’s.

De eerste spade gaat in de grond voor de “TirolS”, v.l.n.r. Anton Niederwieser (Bergbahnen Fieberbrunn GmbH), Josef Kröll (Hinterglemmer Bergbahnen GmbH), Martin Trixl (Bergbahnen Fieberbrunn GmbH), Helmut Thomas (Saalbacher Bergbahnen GmbH), Rudolf Eberl (Leoganger Bergbahnen GmbH)© Skicirkcus – Daniel Roos

TirolS – nieuwe verbinding tussen de skicircus en Fieberbrunn

De grootste nieuwigheid in de Alpen is deze winter de nieuwe 10-persoons-gondel „TirolS“, die een van de grootste dromen van de verenigingen voor toerisme, bergbanen en gemeentes verwezenlijkt: de fusie van de Skicircus Saalbach-Hinterglemm Leogang met het naburige Fieberbrunn in het Pillerseetal. De nieuwe kabelbaan rijdt van het dalstation Reckmoss-Süd naar het middelstation op de Hörndlingergraben en dan naar de Reiterkogel naar het centrum van de skircircus. Vanaf hier start ook de gloednieuwe 3,5 km lange rode Vierstadlalm-piste die kunstmatig besneeuwd kan worden. De nieuwe Skircircus-Fieberbrunn is daarmee gegroeid. Volgens nieuwe meettechnieken zijn er nu in totaal 270 pistekilometers. Daarmee is de Skircircus zelfs groter dan de SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental.

Evenementen tips:

• Het “Bergfestival” in Saalbach van 04 tot 06-12-2015 biedt een mix van verschillende soorten muziek met een sterke line-up, onder meer treden hier The Subways, Moop Mama en meer op.
  • Verdere top evenementen zijn onder meer het bekende motorslee-race “Snow Mobile” (03 tot 06-12-2015), de “Rave on Snow” (10 tot 13-12-2015) met meer dan 70 Dj’s en live optredens en de tussenstop van de Freeride World Tour in Fieberbrunn (06-03-2016).

Skiwelt Wilder Kaiser-Brixental – snelste en modernste banen

Snelste stoeltjeslift ter wereld in Brixen In Brixen rijdt binnenkort de snelste 8-persoons-stoeltjeslift ter wereld. De nieuwe Jochbahn is met 2 km lengte twee keer zo lang als de oude en is alsnog sneller (6 m per seconde). Bovendien komt er met de lift de nieuwe Jochbahn-afdaling bij.

Hypermoderne Hartkaiserbahn in Ellmau Uit de voormalige Hartkaiser-kabelbaan in Ellmau is een super moderne 10-persoons-gondelbaan geworden. Cabines met stoelverwarming en w-lan evenals een lang instapgedeelte met 8 m extra lengte behoren tot de nieuwe faciliteiten. Het bergstation is een belevenis-paradijs met kinderrestaurant, kinderopvang, skischool en meer. Ook in het dal is er veel gebeurt: gasten kunnen genieten van een complete infrastructuur met skidepot, sportwinkel, restaurant, après-ski bar en een parkeergarage met maar liefst 150 plaatsen.

Kindvriendelijke Schernthannbahn in Hopfgarten Een bijzondere attractie ten opzichte van liftcomfort is er voor de gasten in Hopfgarten: De nieuwe 6-persoons-stoeltjeslift Schernthannbahn beschikt naast een stoelverwarming, erg comfortabele stoelen, blauwe weerskappen en automatische beugelvergrendeling ook over een automatische instaphulp. Hierbij gaat het om een heftafel die herkend wanneer er kinderen instappen. Daardoor wordt steeds de passende positie voor een veilige instap gewaarborgd. Deze lift bewijst, het gaat altijd nog een beetje comfortabeler.

Evenement tip: Erg populair is de FIS nacht-slalom in Westerndorf op 21-01-2016 die het begin voor de beroemde Hahnenkamm-race vormt.

Mayrhofen – modern en snel op de Penken

De actieberg Penken in de Alpen hotspot Mayrhofen krijgt een nieuw comfort high light: de nieuwe Penkenbahn. De moderne baan beschikt over comfortabele cabines met banken, w-lan, eigen toegang voor kinder-skischolen en depots bij het berg- en dalstation. Bovendien telt de lift tot de snelste kabelbanen wereldwijd: binnen maar 8,2 minuten bent u op de Penken. De nieuwe baan vormt tevens de start van het project “Zukunft Mayrhofen” (toekomst Mayrhofen), waarbij een nieuw treinstation en een uitgebreid busnet horen.

Evenementen tips:

• De Penkenbahn opent op 19-12-2015 zijn deuren. Tegelijkertijd is het legendarische “Rise & Fall” met spectaculaire wedstrijden en feestjes.
  • Tijdens het “Snowbombing” van 04 tot 09-04-2016 zijn er talrijke Dj’s en live optredens. Het line-up is nog steeds geheim, maar in voorgaande jaren waren er top-sterren als Fatboy Slim, The Prodigy, Skrillex, Kasabian of Basement Jaxx.

Kitzbühel – leren stoelen in de nieuwe Brunnbahn

De Snow Society in Kitzbühel kan deze winter uitkijken naar nog meer comfort: de nieuwe 8-persoons-Brunnbahn beschikt over leren stoelen! Voor het ultieme gemak zorgen bovendien de stoelverwarming en weerskappen. De nieuwe baan brengt gasten naar de Hahnenkamm/Pengelstein en daarmee in het centrum van het skigebied. Er zijn tevens drie nieuwe pistes van blauw tot zwart gecreëerd.

Evenement tip: Hoogtepunt van de winter in Kitzbühel is de jaarlijkse Hahnenkamm-race, die van 19 tot 24-01-2016 op de Kitzbüheler berg Hahnenkamm, onder meer op de beruchte Streif plaatsvindt. Talrijke feestjes en andere activiteiten completeren het evenement.

Zillertal Arena – eindelijk tot in het dal skiën

De Zillertal Arena krijgt een nieuwe dalafdaling naar Zell! Voortaan is het mogelijk om vanaf de Übergangsjoch op 2.500 m in een keer tot het dal naar Zell ofwel Rohrberg te skiën. In totaal is de afdaling 8,4 km lang met een hoogteverschil van 1.920 m. Echter is de nieuwe route alleen voor gevorderden geschikt. Het is een rode afdaling met een zwarte verlenging die over een helling tot maar liefst 50% beschikt. De piste loopt van het middelstation bij de Wiesenalm op 2,2 km tot het dal. Vanaf hier skiet men via een brug over twee straten en door een bos.

Evenementen tips:

• Een van de vier stops van de “Zillertal Välley Rälley” is het snowpark in Gerlos (23 tot 24-01-2016). Het evenement combineert contests, coaching en clinics voor freestylers en snowboarders.
  • Een social-media-high light voor selfie-fans is er in de Karspitzbahn in Zell: de Facebook-Gondola. In deze speciale gondel kunnen gasten met een geïnstalleerde camera foto’s nemen en deze direct op Facebook delen.
  • NIEUW: “Arena Champions”: bij deze wedstrijd kunnen skipashouders op tien stations in het skigebied punten sparen en zo arena kampioen worden.
  • Ook nieuw is de “Arena News Show”: via een video-stream zijn er dagelijkse info’s over het weer, evenementen en interviews en documentaires over het skigebied te zien.

Les 2 Alpes – eindelijk een leuke dalafdaling

Na twee jaar bouwperiode en 12.000 verplaatste bomen is het eindelijk zo ver: vanaf december 2015 krijgt Les 2 Alpes een gloednieuwe dalafdaling. Tot nu toe was er maar een moeilijke zwarte piste en een overvol bospad naar het dal. De nieuwe brede afdaling “Jandri 1” is een ware verlossing voor fans van Les 2 Alpes. De piste is voor beginners en gevorderden geschikt en loopt tot in het dorpje.

Evenementen tips: Ook deze winter zijn er in Les 2 Alpes weer veel feestjes, waaronder de grandioze opening van het seizoen met de “Po(w)der Week” (05 tot 12-12-2015), de feestrijke “Snowzone” (05 tot 12-02-2016) en de studenten-battle “UniChamp” (12 tot 19-03-2016).

Obergurgl-Hochgurgl – multifunctionele complex met het hoogste motor-museum

Het nieuwe hoogtepunt in het Ötztal, in Hochgurgl, is wereldwijd uniek. Het “Top Mountain Crosspoint” voldoet aan drie doelen: het is dalstation van de nieuwe Kirchenkar-gondelbaan met zelfbedieningsrestaurant, bovendien tolpunt voor de Timmelsjocher Hochstraße en er is met het “Mountain Motorcycle Museum” het hoogstgelegen motor-museum van Europa ontstaan.

Evenementen tips: Het gebouw staat, maar de enkele stations openen pas stuk voor stuk. De bergbaan en het restaurant worden op 27-11-2015 feestelijk geopend. Het motor museum opent zijn deuren op 08-04-2016 en het tolstation werkt afhankelijk van de sneeuwhoogtes vanaf medio juni 2016.

Kronplatz – het hoogste museum van Zuid-Tirol

Te midden het grootste skigebied van Zuid-Tirol is het bergmuseum van de topbergbeklimmer Reinhold Messner gelegen. Op 2.275 m, de top van de Kronplatz, is sinds juli 2015 het zesde en laatste “Messner Mountain Museum” geopend: het “MMM Corones”. Thema van de tentoonstelling in het moderne gebouw is het bergbeklimmen, de traditionele Alpinisme en het beklimmen van grote rotswanden.

Statement WinterTrex

Marc Behrmann, leider inkoop bij TravelTrex GmbH “Als touroperator voor wintersportreizen willen wij onze klanten steeds de beste wintersport in leuke bestemmingen bieden. Tegelijkertijd stijgen ook de verwachtingen van de klanten ten opzichte van de skigebieden. Daarom zijn wij erg blij met de infrastructurele voortgang zoals de fusie van twee leuke skigebieden via de TirolS verbinding. Zulke vernieuwingen zorgen voor een goede kwaliteit van het skigebied en daarmee hoogwaardige wintersport.”

Voor meer informatie en beeldmateriaal, evenals support bij recherches kunt u contact opnemen met:
TravelTrex GmbH Jana Bosse pers-nl@traveltrex.com Tel. +31 (0)20 7139190 http://pers.wintertrex.nl/newsroom/
  • dinsdag, 29. september 2015