Zon, shopping, skivakantie – wat vrouwen op wintersport willen!

16-03-2015 - Jana Bosse

Skiën, een middag terrasje pakken, uitgebreide shopping-mogelijkheden – precies wat vrouwen willen. WinterTrex presenteert skigebieden, die vrouwen de perfecte voorwaarden voor een geslaagde skivakantie bieden.

© YanLev/shutterstock.de

Voor zonliefhebbers

Zij hoort bij de skivakantie als de sneeuw op de berg: de lentezon. Juist in de warmere maanden maart en april is het heerlijk om in de sneeuw bij te kleuren. >> In de skioord Orcières Merlette schijnt de zon in april gemiddeld 8 uur per dag. Daarmee is het dorp in het Zuid-Franse nationaalpark Écrins een van de zonnigste skiresorts van Frankrijk. >> In Noord-Italië kan men in Carezza van de winterzon genieten. Het skigebied bij de Rosengarten in de Dolomieten geldt met rond 8 uur zon per dag als het zonnigste van Zuid-Tirol. Dank zijn ligging op een hoogte tussen 1.600 en 2.200 m is er bovendien voldoende sneeuw. >> Verdere zonovergoten skiregio’s vindt u op de zuidelijke kant van de Alpen, rond de Karinthische Nockbergen bij Bad Kleinkircheim of bij de Katschberg.

Voor shopping queens

Op vakantie is men vaak vrijgeviger dan thuis en koopjes aan het eind van het seizoen nodigen uit tot uitgebreide shoppingtours. Sowieso wanneer er na het skiën nog voldoende tijd is om gezellig door de winkelstraten te slenderen. >> Hiervoor is bijvoorbeeld Schladming am Dachstein in de Stiermarken bijzonder geschikt. In het voetgangersgebied vindt u talrijke winkels met actuele en gereduceerde sport- en vrijetijdskleding. Van Blue Tomato tot C&A, er is een ruim aanbod. >> In het Franse Les 2 Alpes vindt u voornamelijk stoere sportmerken als Billabong, Volcom, DC, Quiksilver en Roxy. >> Livigno geldt als shopping-paradijs. Het Italiaanse skicentrum is een belastingvrije zone, waardoor veel artikelen zeer voordelig zijn. Tijdens het “Mountain Shopping” kunnen klanten kiezen uit een reusachtig aantal chique boetieks, sportwinkels en outlet-stores. Het centrum is bovendien een autovrij gebied, waardoor men ontspannen kan winkelen.

Voor familiemanagers

Als u met kinderen op wintersportvakantie gaat is een bijzonder goede planning nodig. Voor ouders is het belangrijk dat er ter plaatse een goede kinderopvang is, om zelf ook eens te kunnen skiën of ontspannen. >> Val Cenis in de Savooise Alpen is een paradijs voor ouders die met kinderen op vakantie gaan en alsnog van een paar uurtjes zonder de kids willen genieten. Het skigebied in het Franse Mauriennedal biedt een groot aanbod voor opvangmogelijkheden voor de hele of halve dag voor kinderen van 3 maanden tot 6 jaar, waarbij er bovendien lunch, outdoor-activiteiten en skilessen geboekt kunnen worden. >> In het grootste samenhangende skigebied van Oostenrijk, de Skiwelt Wilder Kaiser Brixental zijn kinderen in het dal evenals op de berg goed verzorgt. Naast het dalstation Hartkaiserbahn in Ellmau is een kinderopvang voor kinderen vanaf 4 jaar. In het skigebied, bij het bergstation Brandstadlbahn op 1.650 m ligt het “sneeuwpiraten” kids club, hier kunnen ouders op elk moment naar hun kroost kijken. >> Een echte geheimtip is Obsteig op het Mieminger zonneplateau in Tirol. Het skigebied is volledig ingestemd op familievakanties. Een kinderland bij de Brünberg biedt rust, ruimte en de perfecte oefenplek met oefenweide, tovertapijten en kinderpiste.

Voor culinaire genieters

Veel vrouwen eten bewust en gezond en willen ook tijdens de wintersportvakantie niet ervan afzien. Geen probleem, want veel skiregio’s staan bekend als culinaire regio’s. In de skigebieden kunt u talrijke overheerlijke gerechten verwachten. >> Op de Turracher Höhe in de Gurktaler Alpen, het grensgebied tussen Karinthië en Stiermarken, vindt u op de piste een mobiele butler. Hij brengt u prosecco, snoep voor de kinderen en in de lente ijs van de bergboerderij. Indien gewenst plant hij zelfs een tour door de gezellige hutjes in het skigebied. >> Het grootste skigebied van Voralberg, de Silvretta Montafon, biedt sinds kort een extra service voor vegetariërs en veganisten. In een aantal restaurants is een “groene hoek” te vinden, waar gezonde gerechten zonder vlees te vinden zijn, die speciaal voor de wintersporters worden aangeboden. >> Tijdens het terugkerende evenement „Hochgenuss“ bij het Kitzsteinhorn koken jaarlijks 2 keer bekende sterrenkokken in het hoogstgelegen restaurant van Salzburg op 3.029 m speciale lekkernijen. >> In het Hochzillertal wachten overheerlijke gerechten in de Kristallhütte in de vorm van 5-gangen-gourmet-menu’s in een exclusieve omgeving en sfeer. >> Het beste uit 3 landen biedt de Alpen-Adria-keuken, die men voornamelijk in het zonnige zuiden van de Alpen vindt. Hier worden culinaire invloeden uit Oostenrijk, Italië en Slovenië gecombineerd tot een maagvullend maar goed bekomende mix uit regionale en seizoensgebonden ingrediënten.

Voor powervrouwen

Naast degenen, die tijdens hun wintersportvakantie in de zon willen zitten of gezellig in het zwembad willen zwemmen zijn er ook nog de sportievere skiesters. Zij houden van uitdagingen op de piste. >> Ideaal geschikt is hiervoor bijvoorbeeld de nieuwe zwarte piste „Black Mamba“ bij het Kitzsteinhorn in de Kitzbüheler Alpen. De start is op rond 2.265 m gelegen met hellingen tot maar liefst 63%. >> Een bijzonder uitdagende piste vindt u boven Nendaz op de gevreesde Mont Fort, het hoogste punt van het skigebied Quatre Vallées. Vanaf de top op 3.330 m bereikt u via een steile buckelpiste op rond 6 km, met rond 1.300 m hoogteverschil, via de Col Gentianes het station Tortin. >> Wie streeft naar de top moet naar het hoogste bergstation van Europa. Dit is gelegen in het Zwitserse skigebied Matterhorn glacier paradise, waar u vanuit de Klein Matterhorn via een sleeplift het hoogste punt op 3.899 m bereikt. Het uitzicht vanaf een van de bekendste bergtoppen ter wereld is een highlight voor iedere wintersporter, evenals de 25 km lange afdaling tot Breuil-Cervinia.

Voor meer informatie en beeldmateriaal, evenals support bij recherches kunt u contact opnemen met:

TravelTrex GmbH Jana Bosse pers-nl@traveltrex.com Tel. 020 7139190 http://pers.wintertrex.nl/newsroom/

• maandag, 16. maart 2015