Familie enquête 2015: Zillertal Arena meest familievriendelijke skigebied!

14-12-2015 - Jana Bosse

De Zillertal Arena in Oostenrijk is de meest familievriendelijke wintersportbestemming voor Europese families. Dat was een van de uitkomsten van de internationale online-enquête van WinterTrex, een van de grootste touroperators van wintersportvakanties in Europa. 4.400 wintersporters hebben hieraan deelgenomen.

© Zillertal Arena

Waardoor kenmerkt zich een familievriendelijk skigebied en welk skigebied is het meest familievriendelijk? Daar wilde de touroperator met behulp van zijn klanten achter komen. Hiervoor werden de klanten aan het begin van het winterseizoen in de wekelijkse nieuwsbrief evenals via sociale netwerken gevraagd om deel te nemen. In totaal hebben 4.368 wintersporters uit 10 Europese landen aan de grootschalige familie enquête meegedaan. De meeste stemmen zijn door wintersportfamilies uit Duitsland, Polen, Nederland en Frankrijk ingediend. Daarenboven hebben ook families uit Denemarken, Groot-Brittannië, Tsjechië, Italië, Roemenië en Sweden deelgenomen.*

Zillertal Arena op plaats 1

In de algemene rangschikking kreeg de Zillertal Arena in Tirol de meeste stemmen (39%), gevolgd door de reusachtige 3 Vallées in Frankrijk (18%) en het winkelparadijs Livigno in Italië (13%). De plaatsen 4 tot 10 zijn tevens populaire skigebieden in bekende regio’s van de Alpen:

1. Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn
  2. Valfréjus
  3. SuperDévoluy
  4. Mayrhofen-Hippach
  5. Schmittenhöhe-Zell am See
  6. Garmisch-Classic
  7. Meiringen-Hasliberg

Om families te overtuigen zijn verschillende aanbiedingen voor kinderen en een goede infrastructuur zowel in het skigebied op de berg alsook in het dal erg belangrijk. Daarom werd onder meer ook naar de belangrijkste factoren van het skigebied, het skioord en de accommodatie ten opzichte van kindvriendelijkheid gevraagd, met een verrassend resultaat.

Klassieke constellaties

Beschouwd men de demografische veranderingen in Europa is het niet verwonderlijk dat het grootste deel van families, die hebben deelgenomen, met een kind (48%) of met twee kinderen (41%) onder de 18 jaar op vakantie gaan, alleen een klein deel reist met 3 of 4 kinderen. De meest genoemde reisduur zijn 7 overnachtingen (65%), een klassieke ski-week. Daardoor kan men ervan uitgaan dat voornamelijk het klassieke gezin met een of twee kinderen een week in de bergen doorbrengt. In de algemene rangschikking van de “populairste skioorden” liggen de klassieke Alpennaties Oostenrijk (47%), Frankrijk (32%) en Italië (11%) op de eerste plaatsen.

Verrassende uitkomsten

Beschouwd men de uitslagen van ieder land apart wordt het erg interessant. Verrassenderwijs zijn Poolse families de Europese skivakantie-kampioenen! Meer dan de helft van hen (55%) gaat zelfs twee keer per jaar op wintersport maar kiest dan voor voordelige bestemmingen, bijvoorbeeld in Frankrijk. Meer aandacht aan de prijs besteden ook de Italianen, die graag in de buurt vanuit thuis gaan skiën en daardoor vaker (65%) in eigen land op vakantie gaan. Dat kunnen alleen de Fransen overtreffen. Bijna iedere Franse wintersportfamilie (90%) gaat in het eigen land skiën of boarden. Duitse wintersportfamilies gaan maar een keer per jaar op skivakantie (69%) en het liefst naar Oostenrijk (67%) en Frankrijk (15%). Duidelijk minder families zijn bereid twee keer per jaar op wintersportvakantie te gaan (17%). Dat zou kunnen verklaren waarom veel Duitsers liever een korte vakantie van twee of drie dagen boeken (6%).

Belangrijke criteria

Van een familievriendelijk skigebied verwacht men normaal gesproken een bijzonder aanbod voor families met leuke activiteiten voor de kinderen. Dienovereenkomstig konden families kiezen tussen criteria zoals skilessen voor kinderen, groene pistes, grote kinderlanden en snowparken voor beginners. Voor veel families was de toegang tot het skigebied het belangrijkste criterium (44%). Ten opzicht van de reisbestemming was ook een goed prijsniveau erg belangrijk. Dat is een verklaring ervoor dat 45% van de families liever kiezen voor de voordelige zelfverzorging in plaats van volpension. Vooral Fransen (81%) en Britten (79%) zijn geïnteresseerd in de spaaraanbiedingen in accommodaties op basis van logies dicht bij de piste. Bij de algemene kindvriendelijkheid leggen ouders veel waarde op het skigebied (63%), de infrastructuur ter plaatse is van minder belang (12%). Voor het grootste deel zijn bovendien een uitgebreid aanbod aan spelletjes, sportactiviteiten en vrijetijdsactiviteiten voor kinderen erg belangrijk (61%).

De internationale kampioenen

De Zillertal Arena, de 3 Vallées en Livigno schijnen aan deze voorwaarden te voldoen. De Zillertal Arena overtuigt met een aantal kinderlanden, de mascotte Funty en vele makkelijke en overzichtelijke pistes. In de Franse skigebieden van de 3 Vallées is er vaak een bijzonder vakantieprogramma voor kinderen en heeft men directe toegang tot de pistes. Het zonnige Livigno biedt vooral door zijn Kids Fun Park, kleuterschool, spelletjespark en skischolen veel afwisseling. Daarenboven kan men ook uitgebreid van de vele winkelmogelijkheden gebruikmaken.

Nederlanders houden van Oostenrijk en Frankrijk

Ook de Nederlandse families hebben op de Zillertal Arena als het beste skigebied voor gezinnen gestemd (29%). Op de 2e plaats staat het Franse skigebied 3 Vallées (19%). Op de 3e plaats zijn er 2 skigebieden: met telkens 13% Valfréjus in Frankrijk en de Skicircus Saalbach Hinterglemm in Oostenrijk, gevolgd door het Franse SuperDévoluy (11%) op de 4e plaats. Minder populair onder Nederlandse gezinnen zijn Livigno (6%), Mayrhofen-Hippach (5%), Schmittenhöhe-Zell am See (3%), Garmisch-Classic (1%) en Meiringen-Hasliberg (0,3%) in Zwitserland.

TravelTrex GmbH Jana Bosse pers-nl@traveltrex.com Tel. +31 (0)20 7139190 http://pers.wintertrex.nl/newsroom/

*Alle percentages zijn afgerond.

• maandag, 14. december 2015