De 7 wereldwonderen van de skisport

24-11-2014 - Kathrin Esser

De wereldwonderen van de antieke wereld waren pompeuze bouwwerken. Ze zijn zo gigantisch, dat het aan een echt wonder grenst, dat ze daadwerkelijk door mensenhanden zijn gebouwd. Ook in moderne skigebieden zijn er bewonderenswaardige bouwwerken op en naast de pistes te vinden. WinterTrex heeft de 7 wereldwonderen van de skisport voor u op een rijtje gezet.

De grootste pistenbully ter wereld © PRINOTH

1. Het pistebeest – De grootste pistenbully ter wereld

Het model “BEAST“ van het wereldwijd opererende Zuid-Tiroolse merk PRINOTH is de grootste en sterkste pistenbully ter wereld. De pistenbully is bijna 10 m lang, meer dan 7 m breed, meer dan 3 m hoog en daarmee ongeveer 1 m groter dan alle andere pistenbully’s – en dan ook nog veel sterker. Dankzij de prestigieuze motor met 527 pk schuift het 11,5 ton wegende monster met zijn schuiver van maar liefst 6 m breed de sneeuwmassa voor zich uit, om zo met een oppervlakte van 17,5 m² elke piste, al is deze nog zo breed, in recordtempo te prepareren.

3. Best wel heet – Een sauna in de gondel

Het skigebied Ylläs in het Finse Lapland kent wel een heel bijzondere manier om skiërs de berg op te brengen. Namelijk in een sauna! De enige echte saunagondel ter wereld is uitgerust met hout, getinte ramen en een opgietemmer. Maximaal vier personen kunnen tijdens de rit naar de top ontspannen in de warmte. Na 15 minuten bereiken de saunagangers het bergstation, waar in het café van de gondel douches en kleedkamers voorhanden zijn. De buitengewone gondel werd al in 2008 voor het eerst in gebruik genomen. Deze zeer aangename trend is tot nu toe nog niet naar de Alpen overgewaaid.

4. IJzig verblijf – Het Ice Hotel in Zweden

De moeder van alle iglo-dorpen is in het Zweedse Jukkasjärvi te vinden. Het “Ice Hotel Jukkasjärvi“ wordt nu al 25 jaar lang elke winter opnieuw door internationale ijskunstenaars gebouwd. In november en december 2014 vierde het hotel zijn 25-jarige jubileum met het Ice Hotel #25. In het indrukwekkende gebouw is alles van ijs: de ontvangsthal met zijn brede pilaren, de prachtig gedecoreerde hotelkamers, de bedden en de meubels, de ice bar, de tafels, de stoelen en zelfs de glazen waaruit de warm ingepakte gasten hun drankjes nuttigen. Overnachten doet u bij een temperatuur van -5°C op dierenvellen. Afhankelijk van het comfort van de kamer kost een nacht in een ijzige 2-persoonskamer omgerekend tussen de €350,- en €950,-.

5. Superlatieven aan een kabel – De grootste gondel ter wereld

De Vanoise Express in de Franse Alpen is de grootste dubbeldekkergondel ter wereld. Op de twee verdiepingen passen in totaal 200 personen inclusief ski’s, skistokken en bagage en zelfs als de kabelbaan helemaal vol is, duurt de rit van 1.824 m slechts vier minuten. Daarmee is ze niet alleen de grootste, maar ook de snelste gondel wereldwijd. Minstens zo bijzonder is de hoedanigheid, want een dal- en een bergstation zijn er niet. De start en de finish liggen bijna op dezelfde hoogte. Indrukwekkend is ook, dat de kabel op de complete afstand van La Plagne naar Les Arcs geen enkele steunpilaar nodig heeft.

6. Woestijn, kamelen, skiën – De skihal in Dubai

Skiën tussen de kamelen, in de woestijn en met een buitentemperatuur van 50°C? In Dubai is dat de werkelijkheid. De skihal “Ski Dubai“ is de grootste indoor-ski-hal ter wereld met meer dan 6.000 ton aan kunstmatige sneeuw en meerdere attracties. De in 2005 gebouwde hal legde toentertijd de lat voor andere skihallen zeer hoog. Vijf pistes en een totale oppervlakte van 22.500 m² garanderen sneeuwplezier op alle niveaus. Een 4-persoonsstoeltjeslift brengt de skiërs van piste naar piste. De pistes worden omheind door echte bomen die bedekt zijn met een dik pak sneeuw. In het funpark kunnen de freestylers zich naar hartenlust uitleven en bij snowrobics wordt de skifitness getraind. Naast de piste kunnen kinderen in grote plastic ballen van de heuvel rollen, sleetje rijden op de rodelbaan, in het snowpark van 3.000 m² in de sneeuwgrotten spelen of natuurlijk de eerste meters op de latten wagen in het skiklasje. Een echte trekpleister van “Ski Dubai“ zijn de pinguïns, die op bepaalde tijden door de skihal waggelen. Met de pinguïns op de foto gaan en aaien is toegestaan. De skihal is dus ook een kleine dierentuin. Totdat de Deense “Skidome“ in Randers, die nu alleen nog maar op papier bestaat, in 2016 geopend wordt, is de skihal “Ski Dubai“ ons skihallenwonder.

7. Eindeloos freestylen – De langste halfpipe ter wereld

In het snowpark “No Name“ in het Zwitserse Laax wordt komende winter de langste halfpipe ooit gebouwd. De “Superpipe“ die perfect halfrond wordt, is 200 m lang en 6,90 m hoog en is daarmee van olympisch niveau. Dat maakt deze monsterlijke halfpipe ook tot een nationale trainingsbasis voor de Zwitserse skibond voor snowboard-freestylers. Ook tijdens wedstrijden zoals Europa’s grootste snowboard-event, de Burton European Open, zijn de pro-riders te gast in Laax, waar zij hun freestyle-tricks uitvoeren op de immense obstacles van sneeuw.

Infographic op uw website intergreren:

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met: TravelTrex GmbH Kathrin Esser pers-nl@traveltrex.com Tel. 020 7139190 http://pers.wintertrex.nl/newsroom/
  • maandag, 24. november 2014
  • auteur: Kathrin Esser