23-02-2016 - Jana Bosse

Uitstekende wintersporters zoals Franz Klammer, Hermann Maier of Toni Sailer hebben enorme invloed genomen op de internationale topsport. Tegenwoordig zorgen idolen als Lindsey Vonn en Felix Neureuther voor nieuwe records. WinterTrex waardeert 10 oude en nieuwe skihelden, die ongelooflijke prestaties hebben volbracht en hierdoor geschiedenis maakten.

Felix Neureuther tijdens zijn historische overwinning in Madonna di Campiglio. Naast hem Fritz Dapfer (li.) en Jens Byggmark. © Nordica

1. De meest succesvolle afdalingsskiër ooit

De waarschijnlijk meest bekende ski-legende van Oostenrijk is Franz Klammer. De toenmalige deelnemer won tussen 1973 en 1984 in totaal 25 afdalingen en was vijf keer winnaar van de wereldcup afdaling. Daarmee is hij de meest succesvolle racer in deze categorie ooit. Na “Keizer Franz” is trouwens ook de bekende wereldcup afdaling “Kärnten-Franz Klammer” met een neiging van 35 graden in Bad Kleinkirchheim benoemd.

2. De meest succesvolle slalom racer van Duitsland

Ook de Duitsers hebben een recordhouder: Felix Neureuther uit Garmisch-Patenkirchen won in december 2014 voor de 10e keer de wereldcup tijdens de nachtslalom in Madonna di Campiglio. Geen Duitser heeft dit eerder volbracht. De 31-jarige houdt daarmee de record voor meest succesvolle skiër in de Duitse wereldcup historie. Maar wie weet, misschien gaat hij zichzelf nog toppen.

3. US-skiester op de inhaalstrook

In januari 2015 heeft Lindsey Vonn uit de VS een wereldrecord gevestigd die ervóór 35 jaar lang door de Oostenrijkse Annemarie Moser-Pröll werd gehouden: Vonn won tijdens de Super-G in Cortina d’Ampezzo haar 63e wereldcup. Daarmee heeft zij één keer vaker gewonnen dan toen Moser-Pöll, de “wereldsportster van de eeuw”. Respect!

4. Ski-wonder team uit Kitzbühel

De Hahnenkammafdaling geldt als een van de moeilijkste races ter wereld en Kitzbühel als een van de belangrijkste wintersportcentra. Maar liefst zes topsporters komen er vandaan die nu bekend staan als het “ski-wonder team”. De meest bekende was de charismatische Toni Sailer. De eerste wereldster van de wintersport won 50 FIS-races. Bij het team behoren ook nog Anderl Molterer (*1931), Ernst Hinterseer (*1932), Matthias Leitner (*1935), Christian Pravda (1927-1994) en Fritz Huber (*1931). Deze wintersporters in hart en nieren zijn mede verantwoordelijk voor het skiën als we het vandaag kennen en vierden talloze overwinningen in de jaren 50.

5. De “Herminator”

De Oostenrijkse Hermann Maier is niet alleen door zijn overwinningen, maar ook door de verhalen erachter een legende geworden. Een ervan gebeurde 1998 tijdens de Olympische spelen in Nagano, toen Maier tijdens een race in de bocht hard ten val kwam. Gelukkig is er niets gebeurt. Slechts drie dagen later haalde hij een gouden medaille tijdens de Super-G. Doordat hij direct weer op de latten stond heeft hij zijn bijnaam “Herminator” gekregen. Daarna heeft hij nog 2 Olympische gouden medailles, drie keer de Wereldbeker en vier wereldcup overwinningen weten te behalen voordat hij in 2009 zijn carrière heeft beëindigd.

6. De popster van de skiërs

Gespierd, getint, charismatisch en erg succesvol: de Italiaanse Alberto Tomba was in de jaren 80 en 90 een geliefde popster onder de racers. Over de extrinsieke Sunny boy werd gezegd dat hij affaires had en hij stond altijd in het voetlicht. Dat lag onder meer aan zijn prestaties: met 50 wereldcup overwinningen, drie keer Olympisch goud en twee keer wereldkampioen slalom en reuzenslalom is hij een van de succesvolste skiërs ooit.

7. Dappere langlaufster uit Polen

De Poolse langlauf kent maar één top: Justyna Kowalczyk. Zij was de eerste Poolse Olympische winnares langlauf en won zelfs vier keer de wereldcup. Als tweevoudige Olympische winnares (2010 en 2014) telt zij tot de beste Poolse sportsters. Legendarisch was haar deelname in Sotsji 2014, toen zij ondanks een gebroken bot in haar voet de 10 km aflegde en zelfs een gouden medaille won.

8. Zweedse creatieve schansspringer

Zonder de Zweed Jan Boklöv was het schansspringen niet zoals we het tegenwoordig kennen. Hij is namelijk de uitvinder van de v-sprong techniek. Door de opwaartse druk vloog hij enkele meters verder dan zijn concurrenten, maar kreeg aftrek in stijl voor de “victory” pose. Op een gegeven moment erkende het comité echter dat men door deze houding verder vloog, waardoor deze nieuwe techniek in de jaren 90 de oude techniek heeft afgelost.

9. Skischans idool wordt sportfilosoof

Anton “Toni” Innauer werd in de jaren 70 als springer idool van het land. Hij was de eerste die vijf keer de beste jurywaardering voor een perfecte sprong kreeg. In 1982, met maar 22 jaar moest hij zijn carrière door een zware val beëindigen. Later was hij directeur van de Oostenrijkse skibond en schreef hij een boek over zijn carrière. Daarin beoogd hij de topsport kritisch en gaf aan dat hij nooit als held had willen worden gezien.

10. Britse adelaar als anti-held

Michael Edwards was de slechtste schansspringer ooit. Hij wou heel graag Engeland verdedigen tijdens de Olympische spelen 1988 in Calgary. Hij eindigde als laatste met maar 71 m en werd bekend als “het lachertje van de natie”. Maar Eddy had zijn droom verwezenlijkt. Hij kreeg de bijnaam “Eddy the Eagle” en werd in Engeland bekend als “de Adelaar”. Zijn leven is laatst verfilmd met acteurs als Taron Egerton, Hugh Jackman en Christopher Walken, de film is vanaf maart 2016 in de bioscopen te zien.

• dinsdag, 23. februari 2016